Auto’s worden in een fabriek gemaakt. Als ze van de band afrollen kunnen we ze dan nog beter maken dan ze zijn?
De klant maakt een proefrit met een nieuwe auto. Na de proefrit besluit de klant om de nieuwe auto te kopen. Na een tijdje komt de klant met een windgeluid aan de linkerkant van zijn auto. Als we twee identieke auto’s (producten) met elkaar vergelijken, dan maken beide auto’s hetzelfde geluid. De windgeluid komt van de (grote) spiegel, en is door een werkplaatsreparatie niet te verbeteren: een andere spiegel (is dezelfde als die er nu op zit) verandert het geluid namelijk niet.
Een ander klant heeft net een nieuwe auto gekocht. Het navigatiesysteem geeft verkeerde informatie aan. Zo geeft het systeem aan dat er een rotonde is, maar in werkelijkheid is deze enige tijd geleden al weggehaald. Het navigatiesysteem werkt goed, maar het kaartensysteem is nog niet aangepast. Er is nog geen nieuwe update beschikbaar. Bovendien is de stem in het Vlaams en niet aan te passen naar het Nederlands: dit is het systeem zoals de fabriek het heeft gemaakt.
Je kunt je afvragen of je dan een dergelijk auto nog wel zou willen rijden? Aan de andere kant is het zoals het is. Het product is zo gemaakt. Natuurlijk, in de beleving van de klant zou het product beter moeten zijn, maar in beide gevallen kunnen we de producten niet beter maken dan ze zijn.
Reacties
Een reactie posten