Huizen - In het begin van Facebook wilde iedereen ‘vrienden’ met elkaar worden en de wereld laten zien wat ze allemaal aan het doen zijn. Alleen in der loop van de tijd neemt die behoefte ook weer af.
Je bent inmiddels al je oud klasgenoten weer tegengekomen en je hebt oud collega’s weer gevonden, maar dan? Vaak volgt er dan een vluchtig online contact en misschien een ontmoeting in het echt, maar daarna is het weer vervlogen zoals het kwam. Verder kost het online, alles in de gaten houden, ontzettend veel tijd. Soms gaat het zelfs ten koste van een gesprek met bijvoorbeeld je vrouw thuis, omdat ik even moet kijken wat mijn ‘vrienden’ allemaal hebben gezegd. Het is een tijdelijk speeltje. Een speeltje waar je op een gegeven moment weer op bent uitgekeken. Dan gaan we gewoon weer live mensen bezoeken, afgesproken? “Schat, kan ik een wijntje voor je inschenken?”
Wetenschappers van het Amerikaanse Princeton University verwachten dat ergens volgend jaar en 2017 gebruikers het sociale medium de rug toekeren. Het zal net zo snel afnemen en verdwijnen zoals Hyves dat in Nederland heeft gedaan. Wetenschappers vergeleken de levenscyclus van Facebook met een model voor het verloop van besmettelijke ziektes.
Interesse verliezen
Als het model klopt, zullen Facebook gebruikers hun interesse in het sociale medium verliezen zodra ze merken dat medegebruikers ook niet meer enthousiast zijn. En dan kan het rap bergafwaarts gaan, menen de onderzoekers. Epidemiologische modellen zijn al eerder met succes gebruikt om te onderzoeken hoe ideeën zich verspreiden.
Oprichting
Facebook werd in 2004 opgericht door Mark Zuckerberg, in eerste instantie alleen voor Harvardstudenten. Pas na 2009 begon de explosieve groei. In januari van dit jaar had Facebook 1,2 miljard gebruikers. ANP
Gerelateerde berichten
07-02-2013: Facebook laat gebruikers betalen bij promoten
07-03-2011: Verhuisbericht van Hyves naar Facebook
Gilbert Vogt |
Wetenschappers van het Amerikaanse Princeton University verwachten dat ergens volgend jaar en 2017 gebruikers het sociale medium de rug toekeren. Het zal net zo snel afnemen en verdwijnen zoals Hyves dat in Nederland heeft gedaan. Wetenschappers vergeleken de levenscyclus van Facebook met een model voor het verloop van besmettelijke ziektes.
Interesse verliezen
Als het model klopt, zullen Facebook gebruikers hun interesse in het sociale medium verliezen zodra ze merken dat medegebruikers ook niet meer enthousiast zijn. En dan kan het rap bergafwaarts gaan, menen de onderzoekers. Epidemiologische modellen zijn al eerder met succes gebruikt om te onderzoeken hoe ideeën zich verspreiden.
Oprichting
Facebook werd in 2004 opgericht door Mark Zuckerberg, in eerste instantie alleen voor Harvardstudenten. Pas na 2009 begon de explosieve groei. In januari van dit jaar had Facebook 1,2 miljard gebruikers. ANP
Gerelateerde berichten
07-02-2013: Facebook laat gebruikers betalen bij promoten
07-03-2011: Verhuisbericht van Hyves naar Facebook
Reacties
Een reactie posten