Doorgaan naar hoofdcontent

Wandelvierdaagse het Gooi 2024: Een reflectie op vier dagen wandelen

Laren - Er zijn momenten in het leven waarop je beseft dat je ergens echt voor hebt gewerkt. Voor mij was dat moment de start van de Wandelvierdaagse het Gooi 2024. Na maanden van voorbereiding en regelmatig oefenen, stonden we klaar voor de uitdaging: vier dagen lang 20 kilometer wandelen. Hoewel ik een sportief verleden heb, bleek het wandelen over bospaden, zandwegen, boomwortels en door de modder een onverwachte uitdaging te zijn. De eerste 10 kilometer gingen nog wel, maar daarna werd het snel zwaarder. Vooral mijn heupen en kuiten lieten me weten dat ik ze misschien iets te enthousiast aan het werk had gezet.

Onderweg komen we een wandelaar tegen van 87 jaar

Wandelen door het Gooi, een regio die ik dacht volledig te kennen, bleek een verrassende ervaring te zijn. Elk nieuw pad en elke onbekende straat leidde tot momenten van verwondering. "Wauw, dit is voor mij nieuw," hoorde ik mezelf meer dan eens zeggen. Vaak dacht ik dan: "Wat is het hier toch ontzettend mooi, en wat ben ik een bevoorrecht mens dat ik hier mag wonen."

Ondanks dat we denken alle bospaden in en rond het Gooi te kennen, ontdekken we er tijdens de Vierdaagse toch weer een paar nieuwe. En zo tijdens het lopen vraag ik me af hoe dat nou kan. Blijkbaar zijn wij als mens geneigd om telkens hetzelfde pad te bewandelen. Lekker makkelijk, dat kennen we al. Waarom zouden we nog een ander pad inslaan? We kiezen duidelijk voor comfort. We houden niet van ongemakkelijk. Deze gedachte zette me aan het denken over hoe we in het leven vaak voor de veilige en bekende route kiezen, terwijl er zoveel moois te ontdekken valt buiten onze comfortzone.

Dwars door het Gooi - Wandelvierdaagse het Gooi 2024
Dwars door het Gooi - Wandelvierdaagse het Gooi 2024

Hoewel ik veel heb hardgelopen en dat ook niet altijd makkelijk was, kan ik niet zeggen dat wandelen me nu eenvoudig afgaat. Maar ik ben dankbaar dat ik kan lopen en in staat ben om de afstand vier dagen lang te overbruggen. Onderweg kwamen we mensen tegen met hun eigen verhalen. Een ontmoeting die me bijzonder raakte, was die met een vrouw die haar zoon op 41-jarige leeftijd had verloren. Zulke verhalen raken je, ze herinneren je aan de broosheid van het leven en de kracht van menselijke verbinding.

Dwars door het Gooi - Wandelvierdaagse het Gooi 2024

Mensen komen van heinde en verre om deel te nemen aan de Wandelvierdaagse het Gooi. Onderweg eten en drinken ze waar het maar kan, en dat hoeft niet eens in een restaurant te zijn. Een bijzondere ontmoeting was die met een 87-jarige man die al jaren flinke afstanden loopt. Respect, man! Hij liep ook de 20 kilometer, en hij is nog scherp van geest. Dit doet me denken: kunnen we dementie voorkomen of uitstellen als we maar blijven lopen in ons leven? Die gedachte bleef even hangen.

Het lopen van de Wandelvierdaagse het Gooi is niet alleen een fysieke uitdaging, maar ook een spirituele reis. De momenten van pijn en vermoeidheid worden afgewisseld met momenten van bewondering en dankbaarheid. Elke stap herinnert me eraan hoe gelukkig ik ben dat ik dit kan doen. Dat ik vier dagen lang mag genieten van de schoonheid van het Gooi, de warmte van de mensen die ik ontmoet en de kracht van mijn eigen lichaam.

De Wandelvierdaagse het Gooi 2024 is niet zomaar een evenement; het is een avontuur dat me opnieuw laat beseffen hoe bijzonder het leven is en hoe belangrijk het is om te blijven bewegen, te blijven ontdekken en te blijven waarderen wat we hebben. Elke stap, elke ontmoeting en elke nieuwe ervaring draagt bij aan een rijker, voller leven. En dat is iets om dankbaar voor te zijn.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Barman Victor stopt met First Dates, en ik neem het strikje van hem over

Victor, onze geliefde barman van First Dates, heeft besloten zijn strikje aan de wilgen te hangen en de wereld rond te reizen. Terwijl hij zich voorbereidt op een episch avontuur vol zonsondergangen, exotisch eten en ongetwijfeld hilarische cultuurverschillen, bleef de bar van First Dates leeg achter. Een nieuw gezicht moest worden gevonden om de toog weer tot leven te brengen. En dat gezicht, beste lezers, is van mij! Ja, je leest het goed. Ik ben degene die Victor's strikje overneemt en het nieuwe seizoen van 2025 ga ik met veel plezier aan de slag om nieuwe liefdesverhalen te ontkurken. De casting was intens. Het was een strenge selectieprocedure met talloze kandidaten, maar mijn charme, flair en onmiskenbare talent voor het mixen van een perfecte cocktail brachten me naar de top. De komende tijd zal ik me onderdompelen in een rigoureus trainingsprogramma. Het team van First Dates bereidt me voor op elke denkbare situatie aan de bar: van het troosten van een teleurgestelde dat

Mercedes-Benz bij Gallery Aaldering in Brummen

Afgelopen maanden is de Gallery Aaldering in Brummen flink onder handen genomen. Het was al genieten, maar nu is het dubbel genieten. Wat is dat toch een mooi autobedrijf. En eerlijk gezegd ken ik ook geen ander bedrijf waar oude auto’s nog mooier worden dan toen ze ooit werden gemaakt. Gallery Aaldering na de verbouwing 2017 De Gallery koopt oldtimers op die al zijn gerestaureerd en waarvan een historie meer vertelt over de staat van de auto. Mercedes-Benz Oldtimer in nieuwstaat Uren, dagen, jaren moet er in zijn gaan zitten om de auto in zo’n geweldige staat te krijgen om vervolgens een plekje te verdienen bij de Gallery. Mercedes-Benz 300 roadster uit 1955 In de showroom is het druk. Niet met kopers, maar met dagjesmensen die van mooie auto’s houden. Aaldering weet dat ook, maar vindt dat blijkbaar niet erg. Mensen praten op verjaardagen over hoe leuk het is om daar op zaterdag te gaan kijken. En voor wie zin heeft in iets lekkers, er is een restaurant in h

Depressie is een keuze

Nederland behoort tot de top tien rijkste landen ter wereld en scoort hoog in levenskwaliteit. Nederlanders waarderen hun leven met een 7,8, wat hen de vijfde plek in Europa oplevert. Toch kampen ruim een miljoen mensen met depressie en slikken hiervoor medicatie. Daarnaast heeft 1 op de 6 werknemers burn-out klachten. Hoe kan dit? We leven in een vrij land, maar kunnen we hier wel mee omgaan? Help, de blaadjes vallen weer van de bomen Jarenlang heb ik last gehad van donkere wolken in mijn hoofd, maar op een dag was ik er helemaal klaar mee. Ik wilde dat de zon weer zou gaan schijnen, en wat vaker dan tot nu toe het geval was. Ik vind het lastig om erover te praten. Ik wil niet dat mensen in mijn omgeving een ander beeld van mij krijgen. Ik heb namelijk altijd gedaan alsof er niets aan de hand was. Niemand kon er ook iets aan doen, alleen ikzelf. Ik wilde ook mijn partner niet met mijn donkere gevoelens opschepen. Ik heb lang mijn best gedaan om het bij haar weg te houden, maar nooit

Wapen van Huizen toen en nu

Toen - Sinds 1913 staat er een cafĆ© aan de Naarderstraat 2 te Huizen. Toen Izaak Kos in 1990 het cafĆ© overnam was er in Huizen een discussie gaande over een mogelijk nieuw wapen van Huizen. Het cafĆ© aan het Prins Bernhardplein- Foto: Huizer Museum   Om de herinnering aan het ´oude´ wapen te behouden, noemde Kos zijn cafĆ© `HetWapen van Huizen´. In 1994 is het cafĆ© omgedoopt tot OranjecafĆ©. Het maakte Huizen wereldberoemd tijdens het wereldkampioenschap voetballen in 1994 en trok cameraploegen van heinde en verre. Het cafĆ© was zelfs op CNN en op de Japanse televisie. Het logo van het cafĆ© en de beeltenis van het wapen boven de deur van het cafĆ© verwijst echter ook nu nog naar het echte wapen van Huizen. Bron: Oneindig Noord Holland Nu 2014 - Het Wapen van Huizen aan de Naarderstraat 2 is in andere handen overgegaan. De vorige eigenaar Izaak Kos overleed begin dit jaar en het cafĆ© werd tijdelijk gesloten. In de maanden daarna waren er diverse geĆÆnteresseerden voor de horecaond

Cappuccino voor madame

In een kleine koffiebar aan de rand van de stad gebeurt iets magisch elke ochtend. Het is geen bijzondere plek, eigenlijk zou je het bijna over het hoofd zien. Toch schuilt er een verhaal tussen de geur van versgemalen bonen en het gesis van de melkopschuimer. Het verhaal van Norma Jeane, een icoon die iedereen kent maar niemand echt begrijpt. Cappuccino voor madame Iedereen kent haar van het witte doek en de beeldbuis, haar naam is synoniem met glamour en mysterie. Jaren geleden kwam ze mijn leven binnen als een wervelwind, haar frisse uitstraling raakte me diep van binnen. Ze was als een ster die niet te vangen viel, altijd schitterend maar altijd net buiten bereik. Op een dag verdween ze, zoals sterren soms doen, om pas veel later weer op te duiken. En toen, onverwachts, gebeurde er een wonder. Ze stapte mijn koffiebar binnen en het voelde alsof de tijd had stilgestaan. De gevoelens die ik voor haar had, kwamen moeiteloos terug. Jaren waren voorbijgegaan, maar het bloed stroomde nog

Figureren als Verrassend Avontuur

Al meer dan 15 jaar stap ik af en toe in de fascinerende wereld van figureren op filmsets en televisieseries. Het begon als een spontane beslissing, maar groeide al snel uit tot een hobby die mijn leven verrijkte. Figureren biedt me de mogelijkheid om nieuwe plekken te ontdekken en onvergetelijke ervaringen te delen met wildvreemden die voor Ć©Ć©n dag samenkomen in de magie van een filmproductie. Soms sta ik naast bekende gezichten, en soms ben ik de stille achtergrond, maar elke keer is het een avontuur op zich. Wat maakt figureren zo boeiend? Voor mij is het de mix van onvoorspelbaarheid en structuur die deze wereld zo intrigerend maakt. Voordat ik op de set arriveer, hoop ik altijd dat de productiecrew me goed zal informeren over wat er van mij als figurant wordt verwacht. Het gebeurt niet altijd, maar wanneer het wel gebeurt, voel ik me gewaardeerd en op mijn gemak. Een duidelijk beeld van de dag voor me hebben, maakt het mogelijk om me volledig te concentreren op het vervullen van

Joyce Join verovert het internet met gekke filmpjes

De Amsterdamse vlogger Joyce Join zet met toenemende snelheid persoonlijke filmpjes op YouTube. De filmpjes zijn toe nu toe alleen in de keuken gemaakt en hebben een ontzettend hoog Theo & Thea en een Villa Achterwerk gehalte. De brildragende Joyce vertelt uiterst serieus persoonlijke verhaaltjes aan de mensen via YouTube, terwijl je als kijker als snel denkt: Wat ik nu zie dat kan niet waar zijn, dit meent ze toch niet. Met haar onverzorgde blik in de camera gaan vrijwel meteen je mondhoeken omhoog van het lachen, zelfs tegen het gieren aan. Haar filmpjes zijn zo grappig en geestig om te zien dat ze beslist de moeite waard zijn om naar te kijken en ook helemaal uit te kijken. Wie is Joyce Join? De grote vraag is alleen wie is die Joyce Join? Als je haar filmpjes bekijkt, dan zou Joyce ook nog een man kunnen zijn die heel goed een vrouw naspeelt.  Ze heeft het over haar vriend Wilbert en haar kind, maar wie zegt dat het waar is. Ze kan het ook heel goed spelen. Als Joy

De Figurant: Een dag op de set van Goede Tijden, Slechte Tijden

Amsterdam - Op een koele voorjaarsmorgen in Amsterdam, waar de zon nog besluiteloos scheen en de stad langzaam ontwaakte, begon mijn avontuur. Het was niet zomaar een dag; het was de dag dat ik terugkeerde naar de set van "Goede Tijden, Slechte Tijden", een plek waar ik jaren geleden als figurant een klein rolletje had gespeeld. Toen was ik de makelaar , een voorbijganger in het snelle leven van soapsterren, maar vandaag zou ik iets anders zijn. Wat? Dat moest nog blijken. Gedeelte van de regiekamer in de keuken bij GTST Ik arriveerde vroeg bij de studio, gewapend met drie verschillende outfits, zorgvuldig gekozen om aan de strikte kledingvoorschriften te voldoen. Geen logo's, geen strepen of stippen, en zeker geen zwart. De kleding werd snel goedgekeurd, en ik werd naar een wachtkamer geleid waar andere figuranten al druk in gesprek waren. Het was een bont gezelschap van enthousiaste mensen die, net als ik, genoten van de kans om deel uit te maken van deze iconische Ne

10 kg afvallen in 2 maanden

Huizen - Lees hier mijn geheim over verantwoordelijk afvallen en de onzin van het Sonja Bakker dieet, Dr. Frank dieet, Montignacen, afslankpillen, boeken en nog meer rotzooi in: “Afslanken Ontmaskerd.” Tien kilo afvallen zonder dieet in twee maanden, kan dat?   Het is nu ruim twee maanden geleden dat ik in een enorme shock terecht kwam. Het leek wel alsof ik mij ineens realiseerde, dat ik de laatste jaren, niet had zitten opletten of zo. En niemand, maar ook daadwerkelijk niemand, leek zich ook maar enigszins te realiseren hoe kwetsend sommige opmerkingen bij mij overkwamen. Het voelde alsof er een bom was ingeslagen: “Wat zie jij er goed uit zeg,” maar eigenlijk bedoelde ze, “JeeeĆ©, wat ben jij lekker dik geworden zeg!” En op een dag werd ik wakker. Liep naar de badkamerspiegel en ging er eens goed voorstaan. Ik probeerde mijn bierbuik nog een beetje in te houden en dacht: Zo kan het (echt) niet langer! Dit is de grens.  Bijna 100kg   Hoe heeft het toch zo ver heeft kunnen komen en wa

Seks met een onbekende - Mijn vader mag het niet weten

De deur staat al een klein beetje open op het moment dat ik bij haar naar binnen ga. Ik hang mijn jas op aan de kapstok terwijl de geur van vers gemaakte soep mijn neus prikkelt. Het is een warme, uitnodigende geur die meteen mijn zintuigen aanscherpt. Seks met een onbekende - mijn vader mag het niet weten  Wanneer ik de haldeur dichtdoe, volg ik de geur naar de keuken. Daar staat ze, roerend in een grote pan soep. Zodra ze mijn voetstappen hoort, draait ze zich om en voordat ik het weet, voel ik haar zachte, rode lippen op de mijne. Ze omhelst me stevig en begint me hartstochtelijk te zoenen. Op datzelfde moment borrelt de soep over de rand van de pan, sissend op het hete fornuis. “Verdomme,” mompelt ze, terwijl ze zich losmaakt uit onze omhelzing en snel naar de pan snelt om de schade te beperken. Ze voegt nog wat gesneden tomaat toe en roert geconcentreerd door, de soep is bijna klaar. Ik loop naar de huiskamer en werp een blik door het raam naar de tuin. “De tuin ziet er goed uit,”