Boe - Er zijn toch wel veel mensen die denken dat hun Heilige Koe een Gouden Koets waard is. Dat komt omdat mensen nou eenmaal de neiging hebben om er een bepaalde emotie aan toekennen.
"Help, ik heb schade aan mijn auto, wat nu?" Allereerst lopen we even met de klant mee naar de auto. We bekijken de schade en maken onze eerste inschatting.
"Wat denkt u, kan de auto nog worden hersteld, en hoeveel gaat het kosten?" “Lastige vraag mevrouw, we kunnen alleen de zichtbare schade zien. Als je delen van de auto gaat demonteren, is er misschien wel meer schade.” Het klinkt misschien allemaal een beetje vaag, maar mensen hebben nou eenmaal de neiging om je ergens aan vast te pinnen. Dus, schadebedragen noemen we daarom maar niet. Hooguit een geschat bedrag voor op het schadeformulier. Met de nadruk op ‘geschat bedrag.’
En soms kun je wel meteen zien (ervaring) dat het herstellen van de auto meer dan de helft van de dagwaarde is (een van de spelregels in autoverzekeringen land). We hebben het dan al voorzichtig over een 'total loss' schade. Hier zit ook vaak de pijn van een klant. Na het ongeluk moeten wij de klant eigenlijk opnieuw slecht nieuws gaan vertellen, en dat terwijl de mensen soms nog van het ongeluk aan het bijkomen zijn.
Een andere spelregel in autoverzekering land is: De mensen hebben bij een totaal verlies (loss), geen recht meer op een 'gratis' vervangende auto. En om misverstanden te voorkomen, kun dat maar beter gelijk vertellen. Dat voelt een beetje hetzelfde als de stereoprik in militairen dienst. Je denkt dat je voor vervangend vervoer verzekerd bent, tot dat je de kleine lettertjes in de polis goed leest: de pijn van de prik begint te werken.
“Wat is mijn auto dan nu nog waard?” “In de schade?…Helemaal niets meer. Uw auto kan niet meer worden hersteld, uw Heilige Koe is overleden, en moet worden afgevoerd.” “Afgevoerd???” Ai, dit is altijd vervelendst. Afvoeren betekent, de vrachtwagen in en naar het abattoir. Daar worden de bruikbare delen nog gedemonteerd voor hergebruik, en de rest wordt een frikadel. Dan krijg je nog een groen briefje mee en daarmee is de Koe overgeschreven, en dat is het dan.
Einde oefening, boe.
"Help, ik heb schade aan mijn auto, wat nu?" Allereerst lopen we even met de klant mee naar de auto. We bekijken de schade en maken onze eerste inschatting.
"Wat denkt u, kan de auto nog worden hersteld, en hoeveel gaat het kosten?" “Lastige vraag mevrouw, we kunnen alleen de zichtbare schade zien. Als je delen van de auto gaat demonteren, is er misschien wel meer schade.” Het klinkt misschien allemaal een beetje vaag, maar mensen hebben nou eenmaal de neiging om je ergens aan vast te pinnen. Dus, schadebedragen noemen we daarom maar niet. Hooguit een geschat bedrag voor op het schadeformulier. Met de nadruk op ‘geschat bedrag.’
En soms kun je wel meteen zien (ervaring) dat het herstellen van de auto meer dan de helft van de dagwaarde is (een van de spelregels in autoverzekeringen land). We hebben het dan al voorzichtig over een 'total loss' schade. Hier zit ook vaak de pijn van een klant. Na het ongeluk moeten wij de klant eigenlijk opnieuw slecht nieuws gaan vertellen, en dat terwijl de mensen soms nog van het ongeluk aan het bijkomen zijn.
Een andere spelregel in autoverzekering land is: De mensen hebben bij een totaal verlies (loss), geen recht meer op een 'gratis' vervangende auto. En om misverstanden te voorkomen, kun dat maar beter gelijk vertellen. Dat voelt een beetje hetzelfde als de stereoprik in militairen dienst. Je denkt dat je voor vervangend vervoer verzekerd bent, tot dat je de kleine lettertjes in de polis goed leest: de pijn van de prik begint te werken.
“Wat is mijn auto dan nu nog waard?” “In de schade?…Helemaal niets meer. Uw auto kan niet meer worden hersteld, uw Heilige Koe is overleden, en moet worden afgevoerd.” “Afgevoerd???” Ai, dit is altijd vervelendst. Afvoeren betekent, de vrachtwagen in en naar het abattoir. Daar worden de bruikbare delen nog gedemonteerd voor hergebruik, en de rest wordt een frikadel. Dan krijg je nog een groen briefje mee en daarmee is de Koe overgeschreven, en dat is het dan.
Einde oefening, boe.
Mooi zegt kerel
BeantwoordenVerwijderenJa en dan vaak met dank aan die andere sukkel. Het is natuurlijk nooit min schuld!
BeantwoordenVerwijderen