Er komt een vrouw bij ons in de showroom met een losse kentekenplaat en houder. De borstels van de wasstraat waren iets te agressief en hebben een schade aan haar auto veroorzaakt. De reparatiekosten, 25 Euro.
Uiteraard adviseren wij haar om de rekening zelf in te dienen bij de veroorzaker, maar de ondernemer wil onder zijn onder verantwoordelijkheid uitkomen door een bordje op te hangen, waarop staat dat hij niet aansprakelijk is.
Het Nederlandse recht zegt in het algemeen: ‘wie eist bewijst”. Als u van mening mening bent dat u recht heeft op schadevergoeding, dan moet u kunnen aantonen dat u schade heeft geleden door het toedoen van een ander. Daarnaast dient u aan te geven hoe hoog de schade is. Pas dan is de ander verplicht de schade te vergoeden.
Het is in elke geval verstandig om, als er onverhoopt wat mis gaat, altijd direct ter plekke vast te stellen wat er gebeurd is. (eventuele getuigen aan te spreken) en dit op papier te zetten waarna het door beide partijen wordt ondertekend.
De vrouw vindt het raar dat wij deze reparatie niet voor service (lees: gratis) herstellen. Met andere woorden, iemand anders veroorzaakt schade en wij mogen het gratis repareren.
Natuurlijk gaat het mij niet om het bedrag, maar de manier waarop de vrouw er zo makkelijk vanuit gaat dat wij het voor haar gratis repareren. Ik heb het hier ook niet meer over het overtreffen van de klantenverwachtingen, ze verwacht het namelijk gewoon van ons. Uit klantvriendelijkheid ga ik er dan ook maar vanuit om het dubbeltje zelf betalen en de volgende keer een kwartje aan haar te gaan verdienen. De service moet ook betaalbaar blijven nietwaar?
Goed geschreven! Mark
BeantwoordenVerwijderen