Doorgaan naar hoofdcontent

De charme van ongemak: Waarom 'B&B Vol Liefde' zo verslavend is

Eerst wilde ik er helemaal niets over vertellen, maar ik kan het toch niet laten. 'B&B Vol Liefde' is mijn favoriete serie op televisie. De charme van ongemak, daar draait het allemaal om. Net zoals bij 'Boer Zoekt Vrouw', waar boeren soms zo stroef met anderen communiceren dat we er smullen van genieten. Het ongemak is het zout in de pap. Bij 'B&B Vol Liefde' zie je hetzelfde: een nieuwe gast arriveert en plots verandert de dynamiek. De deelnemers zitten op hete kolen, en wij genieten mee.

De charme van ongemak: Waarom 'B&B Vol Liefde' zo verslavend is
Foto: RTL B&B Vol Liefde Malgosia
Neem nou de Poolse Malgosia. Toen ik haar voor het eerst zag, wist ik werkelijk niet waar ik moest kijken. Met zulke grote melkzwabbers probeerde ze Albert zichtbaar te verleiden. "Jij bent een mooie man," hoorde ik haar zeggen, terwijl ik dacht: 'Jij hebt de schaapje op het droge, Amigos. Ik wil graag bij je intrekken.’ Is zij de meest geschikte kandidaat voor hem? Waarschijnlijk niet. Het is iemand waar je even leuk mee kunt spelen, maar waar je ook weer snel op uitgekeken bent.

Het gevoel van ongemak ontstaat vaak wanneer je jezelf vergelijkt met anderen. Zie je die ene kandidaat, zo attent en charmant, en denk je: "Waarom ben ik niet zo?" Dat gevoel, dat knagende, herkenbare gevoel, maakt het zo intrigerend om naar te kijken. We zien mensen in hun meest kwetsbare momenten, en ergens, diep van binnen, smullen we daarvan. 

Maar wat zijn je verwachtingen als je meedoet aan zo’n datingsprogramma? De een verwijt de ander geen interesse te tonen, te weinig vragen te stellen, of zelfs zijn eigen koffiezetapparaat mee te nemen zonder de koffie van het huis te proberen. Serieus, wie doet dat nou? Het draait allemaal om verwachtingen. Je bouwt in je hoofd een luchtkasteel en valt vervolgens in de valkuil van teleurstelling, verdriet, en het eeuwige slachtofferrolletje. 

Het is duidelijk: je moet uitspreken wat je fijn vindt. Hoe wil je behandeld worden? Dit geeft de ander de kans om hierop in te spelen, of niet. Vraag ook wat de ander graag wil. Op deze manier ontdek je wie je bent en wat je voor elkaar kunt betekenen. Maar gek genoeg nemen twee mensen vaak een afwachtende houding aan, denkend dat de ander wel kan raden wat zij fijn vinden. Maar nee, je hebt geen glazen bol. Nieuwsgierigheid is essentieel. Vragen stellen is de sleutel.

Foto: RTL B&B Vol Liefde 
En dan heb je nog die momenten van pure verwarring en ongemak. Zoals wanneer iemand bij de eerste ontmoeting meteen zijn sokken uittrekt. Of wanneer een kandidaat besluit om zijn gitaar mee te nemen en een serenade te brengen die meer klinkt als een kat in de wasmachine. Dat zijn de momenten waarop ik mezelf afvraag of ik naar een datingshow kijk of een verborgen camera show. Maar het is juist dat ongemak dat het zo heerlijk maakt.

In een programma als 'B&B Vol Liefde' zien we dit allemaal van dichtbij. We zien hoe verwachtingen en communicatie elkaar kunnen versterken of juist belemmeren. Dit maakt het programma niet alleen vermakelijk, maar ook leerzaam. Het herinnert ons eraan hoe belangrijk het is om open en eerlijk te zijn, en hoe ongemak soms de mooiste momenten kan opleveren. 

Dus ja, ik geniet volop van 'B&B Vol Liefde'. Het avontuur in het buitenland, de spannende ontmoetingen, en vooral het ongemak maken het tot mijn lievelingsserie. Of het nu een nieuwe kandidaat is die de boel op stelten zet, of iemand als Malgosia die met haar twee talenten probeert te scoren, het blijft heerlijk om naar te kijken. En misschien, heel misschien, leren we er ook nog iets van.

Dus, laat de ongemakkelijke ontmoetingen maar komen. Want zeg nou zelf, wat is er leuker dan lekker op de bank zitten en genieten van het ongemak van een ander?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Barman Victor stopt met First Dates, en ik neem het strikje van hem over

Victor, onze geliefde barman van First Dates, heeft besloten zijn strikje aan de wilgen te hangen en de wereld rond te reizen. Terwijl hij zich voorbereidt op een episch avontuur vol zonsondergangen, exotisch eten en ongetwijfeld hilarische cultuurverschillen, bleef de bar van First Dates leeg achter. Een nieuw gezicht moest worden gevonden om de toog weer tot leven te brengen. En dat gezicht, beste lezers, is van mij! Ja, je leest het goed. Ik ben degene die Victor's strikje overneemt en het nieuwe seizoen van 2025 ga ik met veel plezier aan de slag om nieuwe liefdesverhalen te ontkurken. De casting was intens. Het was een strenge selectieprocedure met talloze kandidaten, maar mijn charme, flair en onmiskenbare talent voor het mixen van een perfecte cocktail brachten me naar de top. De komende tijd zal ik me onderdompelen in een rigoureus trainingsprogramma. Het team van First Dates bereidt me voor op elke denkbare situatie aan de bar: van het troosten van een teleurgestelde dat

Yves Berendse zet Huizerdag op zijn kop in Huizen

HUIZEN - Het was een feestelijke dag in Huizen, waar Yves Berendse de show stal tijdens Huizerdag. De populaire zanger, die al weken op nummer 1 staat in de hitlijsten, zorgde met zijn optreden voor een uitzinnig publiek. Mark Vonno en Yves Berendse Met een reeks hits, waaronder het onvermijdelijke "Terug in de Tijd" en het meeslepende "Zin in Jou", wist Berendse de menigte keer op keer te raken. Het lijkt wel of heel Huizen was uitgelopen om hun favoriete zanger te zien. Hoewel hij meerdere keren dezelfde nummers zong om zijn setlist aan te vullen, maakte dat het publiek niets uit. De sfeer was fantastisch en de fans vierden samen met Yves het feest van de dag. Huizerdag werd dit jaar niet zomaar een feestje, maar een onvergetelijke gebeurtenis, mede dankzij de aanstekelijke energie van Yves Berendse. 

Fajah Lourens: Alleen plan A

Lelystad - In een tijd waarin velen van ons constant zoeken naar zekerheid, maakt Fajah Lourens een statement: als je een plan B hebt, geloof je niet ̩cht in plan A. Deze overtuiging was de rode draad door haar inspirerende "Killermindset" talk in een volle theaterzaal van AGORA, Lelystad. Fajah kiest ervoor om haar leven niet te romantiseren, geen filters of toneelstukjes Рalleen de rauwe waarheid van hoe zij met tegenslag omgaat. "Is er iemand die in het ijsbad wil komen zitten?" Wat opviel aan haar verhaal was de metafoor van de bus, gevuld met al haar eigenschappen. Woede, doorzettingsvermogen, vriendelijkheid, en het kind in haar Рdat kind dat tijdens haar optreden steeds groter werd. Dit geeft een dieper inzicht in haar groei, want wie zegt dat we volwassen zijn als we alle "onvolwassen" delen van onszelf achterlaten? Fajah toont het belang van omarmen wie we zijn, met alle facetten, zowel sterk als kwetsbaar. Ze deelt haar kijk op tegenslagen. I

Help, ik kan mijn tollie niet meer zien. Afvallen in twee maanden

Huizen - Drie jaar geleden was ik het helemaal zat met mijn lichaam. Ik besloot om drastisch af te vallen en alle lekkere dingen te laten staan. Dat was moeilijke periode voor me want ik ben een levensgenieter. Toch lukte het mij om in twee maanden 10 kilo af te vallen. Ik ben inmiddels drie jaar verder. Ben ik nog op gewicht, afgevallen of ben ik juist weer aangekomen? Help, ik kan mijn piemel niet meer zien - Foto: © Gilbert Vogt Het is hopeloos met me. Ik ben een paar jaar geleden tien kilo (van 95 naar 85 kilo) afvallen, maar het afgelopen jaar ben ik weer van 85 naar 97 kilo (XXL) gegaan. Hoe kan dat nou? Het is wel zo dat ik sinds vorig jaar met waterpolo ben gestopt en in hardlopen ineens geen zin meer had. Doordeweeks drink ik dan geen alcohol meer maar in het weekend ga ik vaak helemaal los. Ik drink bij voorkeur bier, wijn of likeur. Verder schep ik twee keer warm eten op en in het weekend vreet me te barsten aan de chips en de Spaanse worst. Sinds ik weer van voren be

Het is geen oplossing die me is aangereikt door een arts, maar een keuze die ik zelf heb gemaakt

Ergens diep in ons zit een oeroude behoefte om verbinding te voelen, om mensen in de ogen te kunnen kijken, een warme glimlach te ontvangen, of simpelweg het gevoel te hebben dat je gezien wordt. Sociale contacten bieden troost, geven energie, en zijn als het ware ankers die ons in het moment houden. Maar er is ook een andere kant: de behoefte aan afzondering. De stilte van een bos, het ruisen van bladeren, en het gevoel dat je even helemaal opgaat in je eigen gedachten. Voor mij is dat evenwicht onmisbaar. Een tijd geleden ontdekte ik de klompenpaden , wandelroutes door de provincies Gelderland en Utrecht, vaak door weilanden en zelfs langs de achtertuinen van boeren. Ik merkte dat deze wandelingen, net als het wandelen zelf, me hielpen om mijn gedachten te ordenen, alsof mijn brein even opgeruimd werd door de natuur. Tijdens het lopen over die paden reflecteer ik op het verleden, op oude patronen die ik onbewust heb aangeleerd. Zo kwam ik bijvoorbeeld tot de ontdekking dat ik jarenla

Berget Lewis verrast het publiek in Amsterdam

Amsterdam - Berget Lewis verrast het publiek in Amsterdam. Na maanden studiowerk in Engeland staat Berget Lewis vandaag weer op het podium. Wel een beetje zenuwachtig maar met een loepzuivere stem zingt Berget voor het eerst haar ‘eigen nummers’ voor familie en het grote publiek in het Vondelpark.  Berget en Alvin Lewis - Foto: © Gilbert Vogt Na het eerste liedje, in het Openluchttheater, vraagt Berget Lewis zich hardop af waarom ze jarenlang covers van anderen heeft gezongen, en terecht. Deze dame kan namelijk uitstekend eigen nummers zingen. Het publiek is dan ook razend enthousiast als Berget helemaal voluit gaat. De liedjes lopen uiteen van disco tot aan reggae en klinken allemaal stuk voor stuk plezierig in het gehoor.  Berget is zichtbaar gek op tweeling broer Alvin die haar begeleidt op de elektrische gitaar. De goedlachse Alvin heeft een relatie heeft met de aanwezige Trijntje Oosterhuis. Als het stel buiten het zicht van de camera’s loopt, dan zie je wel dat ze elkaar

Seks met een onbekende - Mijn vader mag het niet weten

De deur staat al een klein beetje open op het moment dat ik bij haar naar binnen ga. Ik hang mijn jas op aan de kapstok terwijl de geur van vers gemaakte soep mijn neus prikkelt. Het is een warme, uitnodigende geur die meteen mijn zintuigen aanscherpt. Seks met een onbekende - mijn vader mag het niet weten  Wanneer ik de haldeur dichtdoe, volg ik de geur naar de keuken. Daar staat ze, roerend in een grote pan soep. Zodra ze mijn voetstappen hoort, draait ze zich om en voordat ik het weet, voel ik haar zachte, rode lippen op de mijne. Ze omhelst me stevig en begint me hartstochtelijk te zoenen. Op datzelfde moment borrelt de soep over de rand van de pan, sissend op het hete fornuis. “Verdomme,” mompelt ze, terwijl ze zich losmaakt uit onze omhelzing en snel naar de pan snelt om de schade te beperken. Ze voegt nog wat gesneden tomaat toe en roert geconcentreerd door, de soep is bijna klaar. Ik loop naar de huiskamer en werp een blik door het raam naar de tuin. “De tuin ziet er goed uit,”

Wandelvierdaagse Het Gooi bij 6FM 2010

Laren - Deze week gaat het over de Wandelvierdaagse Het Gooi. We hadden al vroeg een afspraak met de Clé Bosman en Martin de Graaf van de organisatie en als speciale gast hadden wij Willeke Alberti aan de telefoon. Elke week maakt de sportredactie van 6FM twee sportitems voor het programma Gooi en Eemland Actueel. “Ik dacht dat je om 11:00 uur zou bellen”, zegt Willeke Albert aan de andere kant van de lijn. “Ojee, ik bel je toch niet uit je bed op dit moment?” “Nee hoor”, zegt een vriendelijke stem aan de andere kant van de lijn. Haar stem is hartverwarmend en puur. Als je haar niet zou kennen, dan heb je toch al meteen het gevoel met een warm persoon te spreken. De routes die worden gelopen gaan zo min mogelijk over de verharde weg. Ze zijn zorgvuldig uitgekozen in bos- en heiderijke gebieden die niet voor de hand liggen. Vooral in ’s-Graveland kunnen de mensen iets moois verwachten. Volgens Clé Bosman kom je op plekjes waar je het bestaan niet van wist. Behalve het goede doel

Kroymans was ook mijn jongensdroom

Hilversum - Autobedrijf Kroymans heeft altijd een bijzondere aantrekkingskracht op me gehad. Als kind, tijdens bezoekjes aan mijn grootouders in Hilversum, maakten we regelmatig een wandeling langs Kroymans. Voor velen misschien slechts een voorbijgaand moment, maar voor mij was het iedere keer een magische ervaring. Ik stond daar, als klein jongetje, mijn neus tegen het glas gedrukt, vol bewondering kijkend naar de glimmende bolides in de showroom. Het was alsof ik een blik wierp in een andere wereld – een wereld van snelheid, luxe, en status. Kroymans: Een jongensdroom die In stukken viel De gedachte om ooit deel uit te maken van deze wereld werd een jongensdroom, een verlangen dat in de loop der jaren alleen maar sterker werd. Toen het boekje ‘Mister Ferrari’ verscheen, een hommage aan Frits Kroymans en zijn imperium, kon ik niet anders dan het onmiddellijk aanschaffen. De verhalen in dat boek gaven me een kijkje achter de schermen van een wereld die ik altijd al had bewonderd. Maar