Doorgaan naar hoofdcontent

Rijden in een Mazda MX-30 maakt rijden geweldig

‘De auto Mazda MX-30 is volgeladen’, staat in het combi-instrument en ik kan 141 kilometer gaan rijden. 141 kilometer rijden? Maar in het boekje staat toch dat ik 200 kilometer kan gaan rijden? Dat heb ik toch in de folder gelezen? Lees ook de update en conclusie onderaan het artikel.

Mazda MX-30 rijdt door Almere - elektrische auto - lekker ding
Mazda MX-30 - Jan des Bouvrie - Wat wit is moet wit blijven in Naarden

De auto waarmee ik ga rijden heeft al zo rond de 1300 kilometer gereden. De auto geeft op basis van de omstandigheden en de eerder gereden kilometers een prognose af. Dat is voor mij 141 kilometer.

Het is net alsof je met een half opgeladen mobieltje op stap gaat. Misschien is het een kwestie van wennen?

Het rijden in de Mazda MX-30 is een sensatie. Het uitzicht is goed en de stoelverwarming is een cadeautje. Die kan je in verschillende warmtestanden inschakelen.

Freeroad Almere - een grote familie
Mazda MX-30 - de vrije weg naar Almere

Het over je schouder links en rechts kijken is minder duidelijk. Door de kleine geblindeerde ruitjes is het zicht beperkt.

De auto zoeft als een limousine rustig over de weg, maar met een beetje gasgeven wordt het een beestachtige Jaguar en laat je menig benzineauto ver achter je verdwijnen.

De cruise control is af te stellen op je voorganger. Het is niet hinderlijk als je de snelheid voelt afnemen, omdat je te dichtbij een andere auto komt.

Regeneratief remmen in de praktijk
In de hoogste flipperstand links wordt de elektromotor afgeremd, dat voelt alsof de auto echt aan het remmen is. Hiermee wordt energie teruggewonnen. Het lijkt erop dat de nog te rijden kilometers even niet verder afloopt. De remlichten gaan in stand twee branden.

Je kan er ook voor kiezen om de auto uit te laten rollen in de hoogste stand rechts. Je raakt het gaspedaal niet aan en het kost de auto geen energie, behalve wat je aan hebt staan in de auto. 

Volledig elektrisch rijden is een sensatie
Mazda MX-30 - Elektrisch rijden was nog nooit zo leuk

Behalve dat het fijn is om met de auto te rijden, ziet de auto er ook nog eens geweldig uit. De auto is lekker robuust. De auto is echt in de lijn van Mazda, en deze lijkt het meest op het type CX30.

Je zal als berijder van een elektrische auto echt opnieuw het wiel gaan uitvinden. Alleen het dagelijks stekkeren is een ding…maar zoals bij alles – het went vanzelf. Je mobieltje hang je ook elke dag aan de stekker, dus waarom je auto niet?

Het is de first edition en de ontwikkeling staat niet stil. Er zou zo maar een update kunnen komen dat je met de batterij meer kilometers kan gaan maken. En bij de second edition is er bij de elektromotor voldoende plaats om nog een wankelmotor te plaatsen.  

Ja het klopt. In de folder staat dat de Mazda MX-30 een actieradius heeft van 200 kilometer. Dat betekent wel onder de meest gunstige omstandigheden, en ‘op basis van de eerder gereden omstandigheden’. De tekst gaat verder onder deze foto.

Mazda MX-30 Freeroad Almere
Mazda MX-30 - een sensatie

In de praktijk is de auto wel vol, maar geeft het systeem geeft aan 141 kilometer. Van mij mag ‘op basis van de eerder gereden omstandigheden’ weg worden gelaten, zodat er na het opladen 200 kilometer in beeld komt. Wie weet bij de volgende update.

Mazda en het milieu
Autofabrikant Nissan heeft zichzelf als doel gesteld om in 2050 volledig klimaatneutraal te zijn. Om dit te bereiken brengt het Japanse bedrijf vanaf 2030 alleen nog volledig elektrische auto’s op de markt. Gaat Mazda het hetzelfde doel stellen?

Mazda MX-30 met 141 kilometer actieradius
WLTP 200 kilometer actieradius, in de praktijk 141 kilometer actieradius.

Verbruikt kWh fabrieksactieradius is 16,9 kWh, in de praktijk 21,1 kWh.

Mazda MX-30 energieverbruik
Energieverbruik Mazda MX-30

Het verbruik is zo afhankelijk van de buitentemperatuur en de verbruikers die je in de auto hebt aanstaan. Uiteraard spelen de omstandigheden in het verkeer ook een rol.

Het flipperen wordt het nieuwe rijden
Het is een uitdaging om elke keer weer zuiniger te gaan rijden. Het flipperen met de snelheid wordt het nieuwe rijden. Als je de flipper rechts gebruikt is het net alsof je op een knikkerbaan zit. Het uitrollen werkt de indruk alsof je aan het bobsleeën bent. De tekst gaat verder onder deze foto.

CHARGE en POWER meter in de Mazda MX-30

In eerste instantie richtte ik mij op het energieverbruik, maar het is ook super interessant om links naast de kilometerklok te kijken. De meter met CHARGE en POWER.

Als je op de snelweg rijdt verbruikt te auto alleen maar energie. Geef je gas, dan slaat de meter  steeds verder naar rechts.

Rijd je in de stad, dan heb je de mogelijkheid om remmen of met de flipper links snelheid te minderen. Je ziet dan de wijzer in het paarse (CHARGE) komen.  

Hoe vaker je probeert om in het paars te komen, hoe verder je kunt rijden. Bovendien als je op deze manier gaat afremmen, bespaar je ook op de remmen. Je bent bijna bij de update en conclusie. 

Temperatuur hoogspanningsaccu is laag - Acceleratie is beperkt

De temperatuur buiten is rond het vriespunt. Ik heb de auto niet opgeladen. Dit verschijnt er in het display: Temperatuur hoogspanningsaccu is laag - ik kan nog beperkt rijden. Het bericht is in beeld gekomen na de start met nog 73 kilometer te gaan. De melding is niet meer verdwenen.

De melding komt nu nog rond de 0 graden in beeld. Er zal in de loop van het jaar een update komen waarbij de melding alleen vanaf -5 graden in beeld gaat komen.  

Update R095/20: Het opladen van de Hoog volt Accupakket stopt voordat deze 100% geladen is.
De auto is via een laadpaal (geen snellader) opgeladen en geeft aan dat er maar 160 kilometer (80%) mee kan worden gereden. Als berijder wil ik graag zien dat de auto 200 kilometer kan rijden.

PCM update Mazda MX-30 range naar 200 kilometer
Na het herprogrammeren en laden is de start nu 195 i.p.v. 141 kilometer

Door het herprogrammeren (PCM) van de software is het mogelijk om na het laden 200 kilometer te gaan in beeld verschijnt. Dat is een geruststelling. De dealer heeft voor deze aanpassing een half uur nodig.

Je ziet wel, dat 'de te rijden kilometers', sneller lijkt af te tellen na de update. Maar na het heen en weer rijden is het toch gestabiliseerd. Het blijft afhankelijk van de omstandigheden...

Snelladen langs de weg - Hoe snel laadt de Mazda MX-30 op?
Allereerst zijn er twee methoden voor het opladen van de hoogspanningsaccu:  Normaal opladen en snel opladen.

Om een lange levensduur van de hoogspanningsaccu te behouden raadt Mazda  aan om snel opladen zo veel mogelijk te vermijden en in plaats daarvan normaal opladen te gebruiken.

De oplaadtijd van de hoogspanningsaccu zal variëren, afhankelijk van de oplaadstatus, ouderdom en temperatuur van de hoogspanningsaccu.

Normaal opladen
Bij normaal opladen wordt de accu dagelijks opgeladen via een stroombron, zoals een laadpunt of huishoudelijke stroombron. Wanneer het opladen wordt gestart nadat de waarschuwingsindicatie/het waarschuwingslampje voor de resterende capaciteit van de hoogspanningsaccu wordt getoond/is gaan branden, bedraagt de oplaadtijd tot het volledig opladen van de hoogspanningsaccu bij een laadpunt ongeveer 5,5 uur, en tussen 13 en 29 uur bij gebruik van een huishoudelijke stroombron.

Snel opladen
Met snel opladen wordt opladen van korte duur met een snellader bedoeld. Wanneer het opladen wordt gestart nadat de waarschuwingsindicatie/het waarschuwingslampje voor de resterende capaciteit van de hoogspanningsaccu wordt getoond/is gaan branden, zal het volledig opladen van de hoogspanningsaccu ongeveer 30 minuten duren (bron: instructieboekje van Mazda).

Snelladen langs de snelweg

Over het algemeen is het energieverbruik van elektrische auto’s afhankelijk van veel verschillende factoren. Ze verbruiken bijvoorbeeld meer energie in koude omstandigheden omdat zowel het interieur, de ruiten, enz., als de batterij zelf, verwarmd moeten worden met de elektrische energie van diezelfde hoofdbatterij.

Accu’s hebben een ideale bedrijfstemperatuur waarop ze het efficiëntst werken. Deze ligt op zo’n 21 graden. Daarboven, maar vooral daaronder functioneert een accupakket minder optimaal. Hoe kouder het is, des te minder energie het accupakket kan leveren. Kan een bepaalde elektrische auto bijvoorbeeld 350 kilometer ver komen op een volle accu, dan kan dat bij vrieskou zomaar dalen naar 250 kilometer (bron ANWB).

In de meest gunstige omstandigheid laadt de auto bij een snellader binnen 30 minuten op (zie instructieboekje). Dat is gemeten bij een buitentemperatuur van 25 graden boven 0.

Als de buitentemperatuur 15 graden is dan loopt het snelladen in minuten op naar ongeveer 40 minuten. Is de temperatuur tussen de 0 graden en de 5 graden dan heb je ongeveer 80 minuten aan de snellader nodig (praktijkervaring). Dit kan als een producteigenschap worden beschouwd.

Hoe kouder het is, des te minder energie het accupakket kan leveren.

Conclusie
Door veel te letten op de cijfers in het display, ontgaat eigenlijk ook wel een beetje het met plezier rijden van deze  topper. Want los van de rekensommen, wat de auto elektrisch zou moeten kunnen rijden, ligt het voertuig als een blok op de weg. Ik heb een ongelofelijk veilig gevoel in deze car. Vanaf nu ga ik meer letten op wat de auto wel kan, en niet wat zijn beperking is, dat maakt het rijden in een Mazda MX-30 pas echt geweldig.

Waar ga je de MX-30 voor gebruiken? Mijn advies is: als stadsauto. 

Toch sluit ik af met te zeggen dat ik echt een beetje verliefd op deze auto ben geworden . Ik ben er zelfs van  overtuigt dat als ik langer in de Mazda MX-30 blijf rijden, de verliefdheid overgaat naar houden van…welkom bij de familie.

Met dank aan Freeroad Almere voor het beschikbaar stellen van de auto.  

Gerelateerde berichten
01-09-2020: De nieuwe Mazda MX-30 staat bij ons in de showroom
08-02-2021: Freeroad Almere in extreem slecht weer
10-02-2021: Chinezen komen ook met een Mazda MX-30: De JAC iEV7s

Wie is de schrijver van dit verhaal? Mijn naam is Gilbert en al meer dan 30 jaar werkzaam in de autobranche. Ik schijf uit pure passie voor auto's, en bezoek regelmatig auto-evenementen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Reisverhaal Texel: Ontdekkingstocht naar mezelf

Dag 1- De ochtend begint met een rit van Huizen naar Den Helder. Het is druilerig weer, en rond Amsterdam lijkt iedereen tegelijk de weg op te gaan. Het verkeer kruipt voort, maar ik blijf kalm. Mijn stoelverwarming staat op standje “verbranden,” en een podcast houdt me gezelschap terwijl de ruitenwissers ritmisch heen en weer gaan. Geen stress—ik ben op tijd vertrokken, en file of regen kan me niet raken.  Bij de veerboot aangekomen, verbaas ik me over de prijs: €2,50 voor een retourtje, goedkoper dan een kop koffie van €2,60. Terwijl ik op de boot stap, lijkt het weer zich ineens te bedenken; de regen stopt. Het is druk aan boord, maar ik voel me ontspannen. Dit is het seizoen waarin je de auto nog naast de boot kunt parkeren, een zeldzaam voordeel van reizen buiten de zomermaanden.  Mijn wandeltocht begint door de weilanden en duinen, richting de zee. Zodra ik de kust bereik, voel ik een intense vrijheid. Geen mensen in de buurt, alleen ik en de uitgestrekte leegte van het strand.

Visagie bij Mimiko in Mijdrecht

Mijdrecht - Een visagist(e) word je niet zo maar, daar moet je wel wat voor doen. Een opleiding duurt ruim een half jaar en daarna is het net zoals het halen van het rijbewijs: vooral oefenen, oefenen op zoveel mogelijk mensen. Mimiko Lara de Jong - Foto: Gilbert Vogt Het is niet zo dat er maar een dikke laag make-up wordt aangebracht en klaar. Er wordt heel vaak heel subtiel gewerkt om en persoon er net even wat natuurlijker uit te laten zien dan zonder make-up. Het is ook bijna niet mogelijk om een foto er goed te laten zien zonder dat het gezicht op een natuurlijke manier wordt gecamou-fleerd. Een goede visagist(e) weet bepaalde effecten te creëren die positieve bijdrage levert aan het totaalbeeld van een persoon. Door een goede visagie heeft een model een mooiere uitstraling en heeft de fotograaf minder tijd nodig voor de nabewerking.

Dementie: Een gesprek dat we niet kúnnen uitstellen

Dementie. Wanneer die diagnose wordt gesteld, voelt het vaak alsof er een onuitgesproken vonnis geveld wordt. Een langzame maar zekere aftakeling van de geest, een weg die leidt naar steeds minder herinneringen, minder woorden, minder "er zijn". Voor mij voelt het alsof er een gesprek gevoerd moet worden – over de dood. Niet omdat ik er klaar voor ben, want dat ben ik zeker niet. Maar ik besef dat we nu nog in de positie zijn om het gesprek te voeren. Straks kan het te laat zijn. Dan is het vijf over twaalf en zijn de mogelijkheden om nog zelf te kiezen verdwenen. Het is een lastige plek om te zitten, aan de rand van dit gesprek. Ik voel niet dat ik degene ben die moet bepalen hoe we deze reis door dementie moeten maken. Maar ik voel wel dat ik er iets over mag zeggen, dat ik het onder de aandacht mag brengen. We leven in een wereld waarin de neiging bestaat om de moeilijkste beslissingen voor ons uit te schuiven, vooral als het gaat om iets ongrijpbaars en pijnlijks als het

Kaakchirurg Cnossen met pensioen

Blaricum - Jarenlang was hij de Friese Vlag op de afdeling kaakchirurgie in het Tergooiziekenhuizen in Blaricum, maar nu is J. Cnossen met pensioen. Per 1 januari 2010 is hij door W. Bouwman opgevolgd. Al vanaf kleins af aan heb ik een abonnement op de afdeling kaakchirurgie, maar de volledige naam van dit specialisme is ‘mondziekten, kaak- en aangezichtschirurgie’. Dat krijg je als je zo vaak in de persoonlijke wachtkamer van het ziekenhuis hebt gezeten, of erger nog, in zijn ligstoel hebt gelegen. Ik kwam altijd via mijn tandarts bij de kaakchirurg Cnossen terecht. Voor het trekken van mijn hoektanden, verstandskiezen en afgebroken kiezen ben ik er geweest, maar ik kwam er ook voor mijn wortelpuntontstekingen. Gek genoeg wilde ik juist altijd naar hem toe en dat terwijl hij mij jarenlang ontzettend veel, maar op zeer vakkundige wijze, pijn had gedaan. Hij was een man van weinig woorden. Als hij mij had behandeld, dan had ik ook geen woorden meer. Ik had al pijn als ik kwam, maar als

Wat buiten mijn invloed ligt, laat ik los.

Wandelen. Hoe langer ik het doe, hoe leuker het wordt. Er is iets magisch aan buiten zijn, de frisse lucht die mijn hoofd leegmaakt, het geluid van mijn eigen stappen dat het tempo van mijn gedachten bepaalt. Alleen, met z’n tweeën of in een groep – iedere situatie heeft z’n charme. De afwisseling maakt het extra bijzonder. Vaak trek ik eropuit in mijn eigen omgeving, maar ook nieuwe plekken verkennen geeft een speciaal soort energie.   Binnenkort ga ik twee dagen naar Texel, alleen. Een mini-avontuur dat ik nu al voel tintelen. Vanaf de boot wandel ik langs de kust naar het Cocksdorp, waar ik overnacht, en de volgende dag loop ik weer terug. Het is een plek die ik al vaker bezocht heb – ik heb er gefietst en een halve marathon gelopen – maar dit specifieke pad is nieuw voor me. Ik kijk uit naar de weidsheid van de kust, de wind die me vooruit blaast en het gevoel van vrijheid dat zulke wandelingen me altijd brengen.   Vrijheid, ja, dat is een van de mooiste cadeaus in het leven. Net a

Autocentrum Pordon Utrecht | officiële Mercedes-Benz dealer in Midden-Nederland

Autocentrum Pordon voert het Mercedes-Benz en ligt aan de Franciscusdreef 68-70 in Utrecht Pordon Autocentrum aan de Franciscusdreef in Utrecht Service en kwaliteit staan centraal bij onze dienstverlening. De gastvrije en persoonlijke benadering van onze professionele verkoop- en werkplaatsteams versterken het familiegevoel binnen het bedrijf.  Wij doen dat - in een ontspannen en ongedwongen sfeer- om alles zo aangenaam mogelijk te maken. Wie heeft er nog foto's van Pordon? allesopvierwielen@outlook.com Gerelateerde berichten 15-03-2010  Toon Hermans Pordon: 40 jaar Mercedes-Benz Utrecht december 2000 - Autobedrijf Pordon is volgens de kronieken van DaimlerChrysler Nederland 40 jaar Mercedes-Benz dealer. Als oprichtdatum van het bedrijf moet het jaartal 1927 worden genoemd, het jaar waarin de vader van Pim en Hans Pordon een algemeen garagebedrijf startte. Een tijd waarin autorijden slechts voor een elite was weggelegd. Pordon Nieuwegein - StergamPordon - Stern Aut

Mercedes-Benz dealer Van Kooy | officiële website | Een wereld in beweging

Van Kooy Bussum - Hoofdvestiging Leo Knijn is geboren op 12 maart 1939 te Amsterdam. Na het doorlopen van de HBS en de militaire dienst, nam hij op 1 juli 1961 samen met zijn vader en broer een stallingsbedrijf over op het Scheldeplein te Amsterdam. Op 1 januari 1962 verkregen zij het dealerschap van het merk NSU en was de basis gelegd voor een carrière in de autobranche. In 1975 werd de familie Knijn aandeelhouder in het Van Kooy bedrijf. Naast alle werkzaamheden voor de VKG is Leo ook extern altijd actief geweest; zo was hij oprichter van de NDA (afdeling van de BOVAG). In 2005 is hij lid van de Raad van Commissarissen van Auto Recycling Nederland, lid van het hoofdbestuur van de Europese dealervereniging van Mercedes-Benz en bondspenningmeester bij de BOVAG. Binnen de VKG vervult hij vooral een adviserende rol. Hoe het allemaal begon - geschiedenis Op 22 mei 1922 start de oude Jan van Kooy zijn eerste autobedrijf in Den Dolder. Hij doet in fietsen en motorfietsen en ve

Jorg Smeets op 6fm

Huizen - NVC-trainer Jorg Smeets gaat naar Zuidvogels. Brian de Leeuwe voor het eerst als sportverslaggever, met 13 gesloten vragen die alleen met 'ja', en 'nee' waren te beantwoorden. Jorg heeft passie voor het voetbal en komt realistisch over. Hij zegt gewoon wat hij denkt. Lang geleden was hij voetballer bij Volendam, maar nu heeft hij niets meer met zijn oude club. Vrouwenvoetbal is iets wat vrouwen maar moeten doen, maar Jorg heeft er eigenlijk niets mee. Oud voorzitter van NVC, Jaap Modderaar is afgelopen week plotseling overleden en dat raakte Jorg zichtbaar. Hij had met hem een goede band opgebouwd en het voelde nog allemaal onwerkelijk. Een uitzending van ongeveer acht minuten, heeft zeker tien minuten aan een voorgesprek nodig. Na de opname is er ook nog altijd even gelegenheid om na te praten. In het nagesprek is de spanning er van de gasten meestal vanaf en praten ze honderd uit. Het is leuk om in een super korte tijd een band met elkaar op te bouwen (lees:

Sloop behangfabriek BNI in Huizen

Vanmiddag liepen we langs het terrein van BNI, de behangfabriek aan de Rokerijweg in Huizen. Daar zijn ze begonnen met het slopen van de fabriek. Foto: Gilbert Vogt - Sloop BNI in Huizen Eerder is bekeken of de panden onder monumentenzorg zou kunnen vallen. Blijkbaar niet, want vandaag hebben we gezien dat er opdracht is gegeven om de panden te slopen Heel benieuwd wat de plannen zijn tussen de Haven en Oude Dorp?

Dick Krommenhoek bij radio 6FM

Naarden/Huizen - Dick Kommenhoek is een echte trainer, met zijn trimschoenen en trainingspak aan kan hij zo door naar het veld. Het is een aardige vent, maar dat alleen is niet voldoende om een goede trainer te zijn. Zijn baan bij Zuidvogels is eigenlijk nog niet klaar, maar het ontbreekt aan de juiste chemie om met elkaar door te gaan. Bij Zuidvogels is het wat onrustig en er is wat te veel verloop wat de continuïteit niet te goede komt. Dick heeft bij verschillende clubs maar kort gewerkt, toch is er voor zijn toekomstige club NVC voldoende vertrouwen om hem als trainer te halen. Grappig detail is natuurlijk dat de huidige hoofdtrainer van NVC Jorgen Smeets als hoofdtrainer naar de Zuidvogels gaat. Jorgen is bij NVC al meer dan zes jaar bezig, toch ziet Dick dat niet als een probleem. Hij wil graag doorgaan waar Jorgen is gebleven. Gooi en Eemland Actueel - trainerswissel Zuidvogels - NVC > 17-04-2010Hoofdtrainer Dick Krommenhoek van Zuidvogels en Jorg Smeets van NVC uit Naarden