‘De auto Mazda MX-30 is volgeladen’, staat in het combi-instrument en ik kan 141 kilometer gaan rijden. 141 kilometer rijden? Maar in het boekje staat toch dat ik 200 kilometer kan gaan rijden? Dat heb ik toch in de folder gelezen? Lees ook de update en conclusie onderaan het artikel.
De auto waarmee ik ga rijden heeft al zo rond de 1300 kilometer gereden. De auto geeft op basis van de omstandigheden en de eerder gereden kilometers een prognose af. Dat is voor mij 141 kilometer.
Het is net alsof je met een half opgeladen mobieltje op stap
gaat. Misschien is het een kwestie van wennen?
Het rijden in de Mazda MX-30 is een sensatie. Het uitzicht
is goed en de stoelverwarming is een cadeautje. Die kan je in verschillende
warmtestanden inschakelen.
Mazda MX-30 - de vrije weg naar Almere |
Het over je schouder links en rechts kijken is minder duidelijk. Door de kleine geblindeerde ruitjes is het zicht beperkt.
De auto zoeft als een limousine rustig over de weg, maar met een beetje gasgeven wordt het een beestachtige Jaguar en laat je menig benzineauto ver achter je verdwijnen.
De cruise control is af te stellen op je voorganger. Het is
niet hinderlijk als je de snelheid voelt afnemen, omdat je te dichtbij een
andere auto komt.
Regeneratief remmen in de praktijk
In de hoogste flipperstand links wordt de elektromotor
afgeremd, dat voelt alsof de auto echt aan het remmen is. Hiermee wordt energie
teruggewonnen. Het lijkt erop dat de nog te rijden kilometers even niet verder afloopt. De remlichten gaan in stand twee branden.
Je kan er ook voor kiezen om de auto uit te laten rollen in de hoogste stand rechts. Je raakt het gaspedaal niet aan en het kost de auto geen energie, behalve wat je aan hebt staan in de auto.
Mazda MX-30 - Elektrisch rijden was nog nooit zo leuk |
Behalve dat het fijn is om met de auto te rijden, ziet de auto er ook nog eens geweldig uit. De auto is lekker robuust. De auto is echt in de lijn van Mazda, en deze lijkt het meest op het type CX30.
Je zal als berijder van een elektrische auto echt opnieuw het wiel gaan uitvinden. Alleen het dagelijks stekkeren is een ding…maar zoals bij alles – het went vanzelf. Je mobieltje hang je ook elke dag aan de stekker, dus waarom je auto niet?
Het is de first edition en de ontwikkeling staat niet stil.
Er zou zo maar een update kunnen komen dat je met de batterij meer kilometers
kan gaan maken. En bij de second edition is er bij de elektromotor voldoende
plaats om nog een wankelmotor te plaatsen.
Ja het klopt. In de folder staat dat de Mazda MX-30 een actieradius
heeft van 200 kilometer. Dat betekent wel onder de meest gunstige
omstandigheden, en ‘op basis van de eerder gereden omstandigheden’. De tekst gaat verder onder deze foto.
Mazda MX-30 - een sensatie |
In de praktijk is de auto wel vol, maar geeft het systeem geeft aan 141 kilometer. Van mij mag ‘op basis van de eerder gereden omstandigheden’ weg worden gelaten, zodat er na het opladen 200 kilometer in beeld komt. Wie weet bij de volgende update.
Mazda en het milieu
Autofabrikant Nissan heeft zichzelf als doel gesteld om in 2050 volledig
klimaatneutraal te zijn. Om dit te bereiken brengt het Japanse bedrijf vanaf
2030 alleen nog volledig elektrische auto’s op de markt. Gaat Mazda het hetzelfde
doel stellen?
Mazda MX-30 met 141 kilometer actieradius
WLTP 200 kilometer actieradius, in de praktijk 141 kilometer actieradius.
Verbruikt kWh fabrieksactieradius is 16,9 kWh, in de
praktijk 21,1 kWh.
Energieverbruik Mazda MX-30 |
Het verbruik is zo afhankelijk van de buitentemperatuur en
de verbruikers die je in de auto hebt aanstaan. Uiteraard spelen de
omstandigheden in het verkeer ook een rol.
Het flipperen wordt het nieuwe rijden
Het is een uitdaging om elke keer weer zuiniger te gaan rijden. Het flipperen
met de snelheid wordt het nieuwe rijden. Als je de flipper rechts gebruikt is
het net alsof je op een knikkerbaan zit. Het uitrollen werkt de indruk alsof je
aan het bobsleeën bent. De tekst gaat verder onder deze foto.
CHARGE en POWER meter in de Mazda MX-30 |
In eerste instantie richtte ik mij op het energieverbruik,
maar het is ook super interessant om links naast de kilometerklok te kijken. De
meter met CHARGE en POWER.
Als je op de snelweg rijdt verbruikt te auto alleen maar
energie. Geef je gas, dan slaat de meter steeds verder naar rechts.
Rijd je in de stad, dan heb je de mogelijkheid om remmen of
met de flipper links snelheid te minderen. Je ziet dan de wijzer in het paarse
(CHARGE) komen.
Hoe vaker je probeert om in het paars te komen, hoe verder je kunt rijden. Bovendien als je op deze manier gaat afremmen, bespaar je ook op de remmen. Je bent bijna bij de update en conclusie.
Temperatuur hoogspanningsaccu is laag - Acceleratie is beperkt |
De temperatuur buiten is rond het vriespunt. Ik heb de auto niet opgeladen. Dit verschijnt er in het display: Temperatuur hoogspanningsaccu is laag - ik kan nog beperkt rijden. Het bericht is in beeld gekomen na de start met nog 73 kilometer te gaan. De melding is niet meer verdwenen.
De melding komt nu nog rond de 0 graden in beeld. Er zal in de loop van het jaar een update komen waarbij de melding alleen vanaf -5 graden in beeld gaat komen.
Update R095/20: Het opladen van de Hoog volt Accupakket
stopt voordat deze 100% geladen is.
De auto is via een laadpaal (geen snellader) opgeladen en geeft
aan dat er maar 160 kilometer (80%) mee kan worden gereden. Als berijder wil ik
graag zien dat de auto 200 kilometer kan rijden.
Na het herprogrammeren en laden is de start nu 195 i.p.v. 141 kilometer |
Door het herprogrammeren (PCM) van de software is het mogelijk om na het laden 200 kilometer te gaan in beeld verschijnt. Dat is een geruststelling. De dealer heeft voor deze aanpassing een half uur nodig.
Je ziet wel, dat 'de te rijden kilometers', sneller lijkt af
te tellen na de update. Maar na het heen en weer rijden is het toch gestabiliseerd. Het blijft afhankelijk van de omstandigheden...
Snelladen langs de weg - Hoe snel laadt de Mazda MX-30 op?
Allereerst zijn er twee methoden voor het opladen van de
hoogspanningsaccu: Normaal opladen en
snel opladen.
Om een lange levensduur van de hoogspanningsaccu te behouden
raadt Mazda aan om snel opladen zo veel
mogelijk te vermijden en in plaats daarvan normaal opladen te gebruiken.
De oplaadtijd van de hoogspanningsaccu zal variëren,
afhankelijk van de oplaadstatus, ouderdom en temperatuur van de
hoogspanningsaccu.
Normaal opladen
Bij normaal opladen wordt de accu dagelijks opgeladen via
een stroombron, zoals een laadpunt of huishoudelijke stroombron. Wanneer het
opladen wordt gestart nadat de waarschuwingsindicatie/het waarschuwingslampje
voor de resterende capaciteit van de hoogspanningsaccu wordt getoond/is gaan
branden, bedraagt de oplaadtijd tot het volledig opladen van de
hoogspanningsaccu bij een laadpunt ongeveer 5,5 uur, en tussen 13 en 29 uur bij
gebruik van een huishoudelijke stroombron.
Snel opladen
Met snel opladen wordt opladen van korte duur met een
snellader bedoeld. Wanneer het opladen wordt gestart nadat de
waarschuwingsindicatie/het waarschuwingslampje voor de resterende capaciteit
van de hoogspanningsaccu wordt getoond/is gaan branden, zal het volledig
opladen van de hoogspanningsaccu ongeveer 30 minuten duren (bron:
instructieboekje van Mazda).
Snelladen langs de snelweg |
Over het algemeen is het energieverbruik van elektrische auto’s afhankelijk van veel verschillende factoren. Ze verbruiken bijvoorbeeld meer energie in koude omstandigheden omdat zowel het interieur, de ruiten, enz., als de batterij zelf, verwarmd moeten worden met de elektrische energie van diezelfde hoofdbatterij.
Accu’s hebben een ideale bedrijfstemperatuur waarop ze het
efficiëntst werken. Deze ligt op zo’n 21 graden. Daarboven, maar vooral daaronder
functioneert een accupakket minder optimaal. Hoe kouder het is, des te minder
energie het accupakket kan leveren. Kan een bepaalde elektrische auto
bijvoorbeeld 350 kilometer ver komen op een volle accu, dan kan dat bij
vrieskou zomaar dalen naar 250 kilometer (bron ANWB).
In de meest gunstige omstandigheid laadt de auto bij een
snellader binnen 30 minuten op (zie instructieboekje). Dat is gemeten bij een buitentemperatuur
van 25 graden boven 0.
Als de buitentemperatuur 15 graden is dan loopt het
snelladen in minuten op naar ongeveer 40 minuten. Is de temperatuur tussen de 0
graden en de 5 graden dan heb je ongeveer 80 minuten aan de snellader nodig
(praktijkervaring). Dit kan als een producteigenschap worden beschouwd.
Hoe kouder het is, des te minder energie het accupakket kan leveren.
Conclusie
Door veel te letten op de cijfers in het display, ontgaat eigenlijk
ook wel een beetje het met plezier rijden van deze topper. Want los van de rekensommen, wat de auto
elektrisch zou moeten kunnen rijden, ligt het voertuig als een blok op de weg.
Ik heb een ongelofelijk veilig gevoel in deze car. Vanaf nu ga ik meer letten
op wat de auto wel kan, en niet wat zijn beperking is, dat maakt het rijden in
een Mazda MX-30 pas echt geweldig.
Waar ga je de MX-30 voor gebruiken? Mijn advies is: als stadsauto.
Toch sluit ik af met te zeggen dat ik echt een beetje verliefd op deze auto ben geworden . Ik ben er zelfs van overtuigt dat als ik langer in de Mazda MX-30 blijf rijden, de verliefdheid overgaat naar houden van…welkom bij de familie.
Met dank aan Freeroad Almere voor het beschikbaar stellen van de auto.
Gerelateerde berichten
01-09-2020: De nieuwe Mazda MX-30 staat bij ons in de showroom
08-02-2021: Freeroad Almere in extreem slecht weer
10-02-2021: Chinezen komen ook met een Mazda MX-30: De JAC iEV7s
Wie is de schrijver van dit verhaal? Mijn naam is Gilbert en al meer dan 30 jaar werkzaam in de autobranche. Ik schijf uit pure passie voor auto's, en bezoek regelmatig auto-evenementen.
Reacties
Een reactie posten